سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله انتخابی از سایت مجله ارتباط موفق

همزمان با انتشار مقاله قبلی وعده کرده بودم که در مورد نظر شریعت شیعی اسلامی در این باره بیشتر صبحت کنم. حقیقت این است چند تن از دوستان این سوال را مطرح کرده اند که آیا من بعنوان یک پزشک- به ضرورت- لازم است که اینگونه بی محابا وارد مباحث مذهبی و کنکاش در ارتباط آنها با دانش پزشکی شوم؟ شاید در مورد شاخه های دیگر علم پزشکی این مطلب چندان ضرورت نداشته باشد. (مثلاً چندان لازم نباشد به روشن کردن نظر اسلام شیعی در مورد بیماریهای دستگاه گوارش، دستگاه قلبی و عروقی، دستگاه عصبی و .... بپردازیم).

اما در مورد دانش نوین جنسی عدم توجه به روشن کردن دیدگاه مذهب نسب به آن، ما را از برقراری ارتباط درست با مخاطب محروم میکند. بطور کلی در دنیا هم طب جنسی شاخه ای منحصر به فرد از دانش پزشکی است که ارتباط بسیار قابل توجهی با زیربناهای سیاسی- اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد. توسعه دانش نوین جنسی در هیچ یک از شاخه های علم پزشکی این گونه با واکنشهای مناقشه آمیز روحانیان دینی، سیاستمداران، فعالان و اصلاحگران اجتماعی و پیشتازان روشنفکری در جامعه همراه نبوده است.

 همه از دیدگاه خود نسبت به دانش نوین جنسی موضع گیری کرده اند و انتظار داشته اند که دانش جنسی نظریات خود را با مواضع آنها هماهنگ کند. ساده ترین واکنشی که ممکن است از دانش نوین جنسی در مقابل این واکنشها انتظار داشته باشیم سکوت است. سکوتی که ممکن است به معانی مختلف تعبیر شود. اما نظر من بعنوان یک سکسولوژیست ایرانی که ادعای پایه گذاری دانش نوین جنسی در ایران را دارد کمی متفاوت است. به عقیده من نیاز به ارتباط با مخاطب ایجاب میکند که دانش نوین جنسی در ایران پاسخ شفاف و مناسب و صریحی نسبت به موضع گیری های مذهبی، سیاسی و فرهنگی داشته باشد در غیراینصورت نه تنها حرفش قابل فهم نخواهد بود، که بخاطر اجتناب از بروز پاره ای بدفهمی ها ناچار از پنهان کردن حقایق مهمی در این زمینه خواهد شد: شیری بدون یال و اشکم و کوپال.

شیر بی یال و دم و اشکم که دید؟

این چنین شیری خدا هم نافرید

در واقع هربار که من مطلبی در مورد علل بروز و نحوه درمان اختلالات جنسی برای مراجعین بیان کردم بدون استثناء یکی از اولین سوالاتی که در ادامه ناگزیر از پاسخ به آن بودم این است که "آیا این کار با مذهب اسلامی ما در تعارض نیست؟" شاید بسیاری سعی کرده اند بدون پاسخ به چنین سوالی کار خود را ادامه دهند. شاید بعضی اصولاً پاسخ به این سوال را ضروری نمیدانند و معتقدند مشکل معتقدات مذهبی بیشتر از آنکه مشکل پزشک باشد مشکل مراجع است و خودش باید به فکر یافتن راه حلی برای رفع این تعارضات باشد. همانطور که در مقاله "آیا خودارضایی عامل بروز مشکلات جنسی ماست؟" اشاره کردم ساده ترین پاسخ به چنین سوالاتی این است که بار سنگین پاسخ را از روی دوش خود به دوش مراجع تقلید و علمای صاحب فتوا بیافکنیم. اما آیا واقعاً این کار منصفانه است و آنها توان تحمل چنین باری را دارند؟ آیا این کار نتیجه ای جز تشدید احساس تعارض بین مذهب و دانش نوین جنسی و در نتیجه تشدید تعارضات درونی نسبت به رابطه جنسی و ادامه تنشهای جنسی قرد و جامعه چیز دیگری به همراه خواهد داشت؟ براستی فرد برای رسیدن به نقطه مشترکی بین توصیه های پزشک و علمای مذهبی و سیاستمداران آیا ناچار از پذیرفتن رأی یکی از آنان خواهد شد؟ انتخاب بین مذهب و دانش نوین جنسی؟ به راستی انتخاب سختی است و من چندان از نتیجه حاصل خرسند نیستم.

شاید به همین دلایل باشد که هنوز بعد از فراگیر شدن بارز دانش نوین جنسی در اغلب کشورهای جهان هنوز در دانشکده های پزشکی ایران واحد و رشته مشخصی تحت نام تشخیص و درمان اختلالات جنسی وجود ندارد (تا چه رسد به تأسیس کلینیک های تخصصی تشخیص و درمان اختلالات جنسی) و اطلاعات بسیاری از پزشکان ایرانی در این زمینه چندان بیش از مردم عامی نیست. شاید به همین دلیل باشد که دو همایش علمی که در زمینه توجه به مسائل جنسی و شناخت و درمان مشکلات جنسی عامه در ایران، برگزار شده عمدتا و به ناچار در محل دانشگاه شاهد بوده است و هیچ دانشگاه و گروه دیگری عهده دار چنین امر مهم و مناقشه آمیزی نشده است. و شاید به همین دلیل باشد که هنوز بعد از گذشت 28 سال از انقلاب اسلامی ایران وزارت بهداشت و درمان نتوانسته است سیاستگذاری مشخصی در زمینه تعریف سلامت جنسی و راهکارهای لازم برای حل تنشهای جنسی غم انگیز افراد در جامعه امروز ایران ارائه دهد.

درپایان باید گفت : دانش نوین جنسی بیش ازآنچه شما فکر می کنید ، درگرو روشن کردن ارتباطش با مواضع مذهبی وسیاسی اجتماع بوده است . (یک گفته معروف ، سخن از دانش جنسی را به "راه رفتن روی میدان مین " تشبیه کرده است به واقع دور از اغراق نیست .)

با توجه به مطالب عرض شده انتظار من از همه دین باوران این است که با قاطعیت از پیشرفت دانش نوین پزشکی (و درمان مشکلات غم انگیز اغلب افراد جامعه در حوزه مسائل و سلامت جنسی) پشتیبانی کنند. هرچند همانطور که دور از انتظار هم نیست، حمایت از چنین تلاشهایی بسیار با ملاحظه اندیشی و احتیاط دولتمردان و حکومت جمهوری اسلامی ایران همراه بوده است. مسئولیت هرگونه موفقیت و یا خطایی در این زمینه تنها بر دوش من بوده است و بقیه ترجیح میدهند در مواجهه با این موجود ناشناخته (دانش نوین جنسی) تا حد امکان فاصله خود را حفظ کنند و از دور به تماشای نتایج این تلاشها بنشینند.

والسلام علی من اتبع الهدی

نویسنده : دکتر حمید رضا شیرمحمدی


   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :17
کل بازدید : 103572
کل یاداشته ها : 85


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ