سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 رئیس مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی به مراسم تحلیف ریاست جمهوری و فرا رسیدن صدو سومین سالروز انقلاب مشروطه اشاره کرد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی روز چهارشنبه 14 مرداد در آغاز مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت:گفت: خدای سبحان را سپاس می‌گوییم که ملت سربلند ایران را مفتخر به انقلابی الهی کرد که با تئوری مردم سالاری دینی پر آوازه شد.

رئیس مجلس افزود: این تحلیف با دو مناسبت برجسته همزمان شده است.

وی گفت: از یک سو در آستانه میلاد ولی الله اعظم امام زمان (عج) و روز جهانی مستضعفین قرار داریم که امیدواریم بر همه میهمانان و ملت ایران مبارک باشد.

لاریجانی افزود: همچنین 14مرداد به نام روز صدور فرمان مشروطیت شهرت دارد که در واقع صدور فرمان عدالتخانه توسط مظفرالدین شاه در سال1285 و حادثه‌ای پندآموز و موثر در تاریخ ایران است.

لاریجانی گفت: خدای سبحان را سپاس می‌گوییم که ملت سربلند ایران را مفتخر به انقلابی الهی کرد که با تئوری مردم سالاری دینی پرآوازه شد و با استقامت در اندیشه و سلوک امام و شهدای عظیم الشان منزلتی تاثیرگذار در بین ملل اسلامی یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بر روح پر فتوح آن مرد الهی درود می‌فرستیم و طول عمر رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای دامه برکاته را از خداوند متعال طلب می کنیم.

لاریجانی گفت: مقدم رئیس جمهور محترم را در خانه ملت گرامی می‌داریم و مفتخریم که ریاست قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست دفتر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، ‌ائمه جمعه،‌ پیشوایان اقلیت های دینی، استادان دانشگاه و نخبگان ،‌خانواده شهدا، رزمندگان، آزادگان و جانبازان، وزرا و سیاستمداران ،‌مقامات کشوری و لشکری ،‌سفرای کشورهای مختلف ،‌هنرمندان و قهرمانان ملت، دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی ، مدیران مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ، دعوت مجلس را پذیرفتند و بر شکوه این مجلس افزودند.

وی افزود: قدردان مراحم شما هستیم.

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در مراسم تحلیف آقای احمدی نژاد افزود: به همت عالی ملت عظیم الشان ایران که در مشارکت شور انگیز، انتخاباتی عزت آفرین خلق نمودند، آفرین می‌گوئیم.رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر و تشکر از ملت برای حضور چشمگیر در انتخابات 22 خرداد گفت: بی شک حرکت غرور آفرین ملت پشتوانه مهمی برای رئیس جمهور محترم و سخت کوش جناب آقای دکتر احمدی نژاد و دولت جدید خواهد بود تا اهداف عالی ملی کشور را محقق نماید.

وی ابراز امیدواری کرد : با انجام شدن مراسم تحلیف دوره جدیدی برای دولت آغاز شود و سرآغازی نو در تدبیر نیکوی امور گردد.

لاریجانی گفت: سخن امام علی (ع) که سرلوحه کار ماست این است که تدبیر نیکو سرمایه اندک را بالندگی می‌بخشد و مدیریت نادرست سرمایه هنگفت را به باد می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در فلسفه سیاسی اسلام حسن قدرت در ایجاد فرزانگی عقلانی و دینی و فربهی توسعه و آبادانی و تحقق عدالت و دادگری است که در این میان عدالت از درخشندگی کانونی برخوردار است.

لاریجانی گفت: عدالت ام الفضائل مدینه فاضله محسوب می‌شود به همین جهت در روایات متعددی که شیعه و سنی در باب قیام حضرت مهدی (عج) آورده اند، گسترش عدالت در سراسر گیتی و ریشه سوزی بیداد از همه آبادی‌های زمین در راس آرمان‌های انقلاب امام قرار دارد چرا که عدالت زمینه حیات اجتماعی است و زندگی بی عدالت مرگی است که حیات پنداشته می‌شود .

وی افزود: از امام حسین (ع) نقل است که فرمود از پیامبر (ص) شنیدم که اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آنروز را دراز گرداند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد بیاکند پس از آنکه از ستم و بیداد آکنده شد.

لاریجانی با بیان اینکه تقریبا همین مضمون از روایات اهل سنت نظیر ابوداود سجستانی و جلال الدین سیوتی و دیگران نقل شده است؛ گفت: از امام صادق (ع) در شرح آیه " اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها " است که فرمود مقصود از احیای عدل پس از جور است و امام کاظم (ع) در تفسیر این آیه فرمود این زنده کردن به این نیست که با باران زمین را زنده کند، بلکه خداوند مردانی را بر می‌انگیزد تا حصول عدالت را زنده کنند ، پس زمین در پرتو عدالت دیگر بار زنده می‌شود .

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وجه دیگری که در ظهور حضرت برجسته است فعلیت یافتن عقلانیت در بین مردم است به نحوی که امام سجاد (ع) می‌فرماید بی تردید مردم زمان غیبت مهدی که امامت او را باور دارند و منتظر ظهور او هستند از مردمان دیگر زمان‌ها برترند و افضل، چون خدای متعال به آنان عقل ، درک و قدرت شناختن داده است که غیبت برایشان چون ظهور است .

وی گفت: محتوای عدالت از منظر سنت اسلامی با ریشه‌های فطرت آدمی چنان تنیده است که در تحقق آن عقلانیت نیز توسعه می‌یابد و به فعلیت می‌رسد چرا که مفهوم عدالت در مکتب امام از سنخ تعدیلات اقتصادی مکتب رفاه و یا آنچه فیلسوفانی چون جان رابز و دیگران تدبر نموده اند نیست بلکه به تعبیر آیت الله شهید مطهری، عدالت زمینه سازی جهت تکامل انسان‌هاست که به کمال ذاتی خود نائل شوند یعنی امری ذووجوه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طبعا وجه مهم عدالت به فعلیت رساندن استعدادهای عقلانی بشر است، بنابراین چنین مرحله‌ای برازنده پایان تاریخ است چون مرحله‌ای بالاتر از فعلیت نیست، نه قصه‌های پایان تاریخ قراردادی از سنخ انچه که هگل و فوکویاما سخن گفته‌اند.

لاریجانی گفت: طبعا فضیلتی مهمتر از چنین انتظاری است که پیامبر (ص) فرمود:"افضل اعمال امتی انتظار فرج لا عز و جل" چرا که اینجا وصول به دولت عاشقی است.رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علت اینکه در آیین کشورداری، عدالت رکن رکین است، برگرفته از چنین مکتب نورانی‌ای است.

علی لاریجانی افزود: زمینه سازی ظهور را باید در چنین حکمرانی جستجو کرد؛ بی جهت نیست در ماجرای مشروطیت علما و روحانیان که رهبران قیام بودند مطالبه نهضت را در ایجاد عدالتخانه و اجرای شریعت اسلام اعلام کردند.

وی گفت: بعد از اقدام موسیو نوز در اواخر سال 1322 هجری قمری و ماجرای بانک استقراض روس و درگیری‌های مردم با آصف الدوله و ظل السلطان و شعاع السلطنه و علاء‌الدوله حاکم تهران، علما و تعداد زیادی از مردم تهران شهر را ترک کردند و در حضرت عبدالعظیم بست نشستند که مهاجرت صغری نامیده شد.

لاریجانی افزود: پس از وساطت به عمل آمده، علما به صورت مکتوب مطالبات خود را اعلام نمودند که عزل موسیو نوز، حاکم تهران، تأسیس عدالتخانه و اجرای شریعت اسلام بود.

رئیس مجلس گفت: مظفرالدین شاه ناگزیر پذیرفت و در نامه‌ای به عین الدوله صدراعظم نوشت: البته مقاصد آقایان را اجرا داریم و آن‌ها را تا فردا بیاورید به شهر و الا من خودم می‌روم و آن‌ها را می‌آورم، ترتیب و تأسیس عدالتخانه دولتی برای اجرای احکام شرع و آسایش رعیت از هر مقصود مهمی واجب تر است و این است که به صراحت مقرر می‌فرماییم برای اجرای این نیت مقدس، قانون معدلت اسلامی که عبارت است از تعیین حدود و اجرای احکام شریعت مطهره باید در تمام ممالک محصوره ایران عاجلاً دایر شود.

وی اضافه کرد: بگذریم که تا مدت‌ها از اجرای آن طفره رفتند تا جایی که آیت الله سید محمد طباطبایی در نامه‌ای به عین الدوله نوشت: کو آن همه راز و عهد و پیمان، همه خواسته‌ها به کرار به طفره گذرانیده بلکه صریحاً می‌گویند این کار نخواهد شد و تأسیس مجلس منافی سلطنت است، نمی‌دانم که سلطنت صحیح، بی زوال با بودن مجلس است، بی مجلس سلطنت بی معنا و در معرض زوال است.

لاریجانی گفت:‌ بعد از مهاجرت کبری یعنی سفر آیات بهبهانی، طباطبایی و نوری به قم بود که با دخالت رجال سیاسی و منور الفکرها در تحصن مردم در سفارت انگلیس و دخالت مشیرالدوله و پیشنهاد سفیر انگلیس به جای مجلس عدالتی لفظ کنستیتوسیون و حکومت مشروطه وارد ادبیات سیاسی آن روز شد.

رئیس مجلس افزود: حتی در فرمان اول مظفرالدین شاه اسم مجلس شورای اسلامی قید شد که با دخالت منورالفکرها شاه مجدداً فرمان را اصلاح و مجلس ملی قید نمود اما مقصود مردم همان مجلس عدالت و قانون شرع بود.

وی گفت: گویند مظفرالدین شاه قبل از صدور فرمان آخر پرسید مقصود از مشروطیت چیست؟ که گفتند "عدل، علم، ترقی و آبادانی مملکت".

لاریجانی اضافه کرد: ملاحظه می‌فرمایید چقدر واژه‌های مشروطه، آزادی خواهی بورژوازی و غیره در آن زمان نامأنوس بود چرا که عدالت مورد نظر دانشمندان اسلامی واژه‌ای فراگیر است.

رئیس مجلس گفت: آن گونه که در مکتب ما ویژگی، ظهور است و بر توسعه و آبادانی، بسط عقلانیت و دینداری، مردم سالاری، استقلال و مبارزه با استعمار، استثمار و فساد شمول دارد.

وی گفت: ادوارد براون که مزاجی مسالمت آمیز با مذهب ندارد می‌گوید نهضتی که به تدریج تبدیل به مشروطه خواهی شد در آغاز اعتراضی به زعامت روحانیت علیه بی عدالتی و ولخرجی‌های درباری بود که حتی آماده بودند کشور را تسلیم بیگانگان و کفار کنند و بی‌حمایت روحانیت مردم نه می‌توانستند امتیاز انحصار تنباکو را در هم شکنند و نه می‌توانستند شاه را به اعطای مشروطیت وادارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس امروز، ‌مجلس عدالت است که علمای صدر مشروطه نیت تحقق آن را داشتند.

علی لاریجانی افزود: در سوگند تحلیف رئیس جمهور، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت محوریت یافته است چون صیغه‌هایی از قبیل عهد و قسم باید با نیت قربت و قصد انشاء ادا شود.

وی اضافه کرد: یاد کننده سوگند باید بالفعل یا بالقوه استطاعت ادای دین الهی خویش را داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس در این صراط متین، رئیس جمهور گرامی را به چند امر سفارش می کند افزود: نخست داشتن برنامه در چارچوب سیاست‌های کلی برای تحقق سند چشم انداز و عمل به آن، زیرا برنامه هم دولت را نظام مند می‌کند و هم قابلیت ارزیابی سیستماتیک را فراهم می‌سازد.

وی اضافه کرد : این امر، مهمتر از همه، زندگی قابل پیش بینی برای مردم تدارک می‌کند.

لاریجانی گفت: دوم حرکت قانونمند که جوهره عدالت، اجرای قانون است و دیگر بکارگیری نخبگان متعهد و با تجربه در امور دیوانی کشور.

وی افزود: سخن امام علی (ع) چراغ راهنمای ماست که فرمود عامل ناپایداری دولت‌ها نپرداختن به مسائل اصلی و مهم، بها دادن به امور غیرمهم و تشریفاتی، پیش انداختن فرومایگان و کنار زدن آگاهان و شایستگان است.

لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی قطعا با تحلیل واقع بینانه از شرایط کشور و با تاسی به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی استراتژی خود را در همگرایی و مساعدت دولت در این جهاد می‌داند.

وی افزود: مجلس بر همکاری صمیمانه قوای سه گانه تاکید دارد تا فرصت و زمینه مساعد برای رفع مشکلات مردم فراهم شود و هم پیام روشنی برای برخی دول غرب باشد که با رفتار عجولانه خود در ماجراهای پس از انتخابات و با تخیلات واهی عملا خود را به سخره گرفتند.

لاریجانی اضافه کرد: آنان باید بفهمند که ایرانیان با هر عقیده‌ای در مقابل دسیسه‌های بیگانگان یکدل و همصدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه درانی آن‌ها را خواهند داد.

وی گفت: مجلس بر همین اساس در نخستین گام که رای اعتماد به دولت جدید است بر مبنای سه محور اصلی قضاوت خود را شکل می‌دهد.

لاریجانی افزود: نخست اصالت فکر دینی وزرای پیشنهادی بر منهج روحانیت و مرجعیت دینی، سابقه انقلابی روشن آنان و رهپویی ولایت فقیه و دیگر کارآمدی ، چه از نظر تحصیل و چه تجربیات گذشته آنان.

وی اضافه کرد: این ویژگی‌ها مستند به سوگندی است که نمایندگان مجلس یاد کرده‌اند تا پاسدار حریم اسلام، نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایرا ، حافظ حقوق ملت و استقلال و اعتلای کشور باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزرا چون در جایگاه مدیران ارشد و استراتژیک نظام قرار دارند باید از فرزانگی در این سه ویژگی برخوردار باشند تا در مسیر تصمیم گیری‌های کلان متکی بر معرفت اسلامی و انقلابی و تجربه اندوخته شده، استقلال فکری خود را حفظ کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان مراسم تحلیف خطاب به رئیس جمهور گفت: از تشریف فرمایی جنابعالی و اجرای مراسم تحلیف و سخنرانی مهمی که ایراد فرمودید، تشکر می کنم.

علی لاریجانی افزود: از جناب آیت الله شاهرودی و از همه میهمانان عزیز چه مقامات مهم سیاسی کشور و چه لشکری و کشوری که امروز با حضورتان خانه ملت را مزین کردید، سپاسگزاری می کنم.

وی گفت: همچنین از خبرنگاران محترم که امروز حضورشان شرایط خاصی را در مجلس ایجاد کرده بود هم تشکر می‌کنم.

 منبع خبر


   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :10
کل بازدید : 102911
کل یاداشته ها : 85


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ